Kaffe med musik

Morsan har snackat en massa om Karin Brunk Holmqvists böcker, och speciellt Kaffe med musik. Därför lånade jag den senast jag var hemma.

När jag läst ut den igårkväll frågade Linus mej vad jag tyckte.. jag sa att jag inte tyckte den var så bra, men när jag skulle förklara vad den handlar om satt jag ändå och skrattade som fan då jag berättade.

Boken handlar om ett gäng tanter som ska på julmarknad i Tyskland. De har vunnit en resa på ett lotteri och de andra hänger med som sällskap. Gubbarna lämnar de hemma.
Ja, det är det den handlar om - och små incidenter de stöter på under resans gång.

Jag sträck-läste boken och jag tror det var därför jag inte riktigt uppskattade den egentligen. Detta är nog en sådan bok man ska läsa lite i om dagen - men inte hela boken på en dag. Man stannar liksom inte upp och reflekterar över det man läst om man läser hela på en gång.
För visst är tanterna roliga där de kommer med flera portmonäer - en för varje valuta i varje land de ska åka igenom, hur de ska ha whiskey i kaffet på bussen (och tycker det är så himla roligt själva), hur de oroar sej för att fastna i tullen på hemvägen för att de köpt en "Tullare" osv.
Samtidigt är det roligt att se hur deras gubbar klarar sej där hemma där de ska försöka baka sockerkaka, besöker frisören för första gången på länge, försöker hålla ordning på blommorna, kokar ägg i en halvtimma och ska duka fint med en fin blommig duk de hittar (och de vet inte att den duken brukar tanten hänga över soffan för att den inte ska bli solblekt).
Den var små-rolig och små-mysig. Men jag tror som sagt att den förlorar sin tjusning om man sträck-läser den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!