Charlotte Brontë

Idag är det 158 år sedan Charlotte Brontë dog, 38 år gammal.
Många vet säkert att Charlotte Brontë är en av mina favorit-författare och att Jane Eyre är helt klart den bästa bok jag läst.
 
Min Brontë-samling hemma är jag själv väldigt nöjd med. Jag har samtliga verk (böcker) av systrarna Brontë. Jag har även en dikt-samling, en biografi om Charlotte skriven av Elizabeth Gaskell (vän till C.), en bok med systrarnas brevkorrespondens samt en rätt nyligen utgiven biografi som är skriven av bibliotekarien på the Brontë parsonage library. (Känns som att jag har glömt något..)
 
Och någon dag, jag vet inte när, ska jag ta mej till Haworth (England) och besöka prästgården som familjen Brontë bodde i. Detta är numera ett museum. Det har stått högt upp på min "dit-skulle-jag-vilja-resa-lista" i flera år nu. Men en dag!!
 
Med detta inlägget ville jag egentligen bara uppmärksamma Charlotte Brontë och tipsa om hennes böcker (speciellt Jane Eyre).
Bilden till vänster är ett porträtt av systrarna Brontë, målad av deras bror. Jag har förövrigt sett denna målning på the National Portrait Gallery i London. Jag gjorde en fuling och fotade (utan blixt!!) bara för att det var en sådan stor grej för mej.

Ni kan ju spana in denna länken med vid intresse:
The Brontë parsonage museum

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!