Take a stand.

Detta är sjukt!!
Foto: Astrid Johansson
En FB-grupp jag är med i uppmanade sina medlemmar att maila rektorn för att förklara ett och annat. Gör det ni med!! [email protected]

Hej!
Jag mailar er efter att ha tappat hakan då jag uppmärksammade en artikel angående ert val av väggdekor (http://www.sourze.se/V%C3%A4ggm%C3%A5lning_trivialiserar_sexuellt_ofredande_10802812.asp).

Ni hade tydligen gjort en undersökning bland barnen om bilden skulle vara kvar eller ej. Jag undrar: Hur många ska tycka att detta inte är okej för att bli tagna på allvar? Räcker det inte med att en person känner obehag inför vilka signaler en sådan bild ger för att ni ska sluta se "den med humor". Enligt er hemsida säger du: "Tunaskolan - en skola med framtidstro!". Ja, ni är en skola och ni har ett stort ansvar i barnens uppfostran - de är framtiden. Men ert handlande i denna fråga gör mej mycket skeptisk till att ni gör ert "bästa för att se till att de elever som lämnar Tunaskolan är redo att möta de utmaningar som livet har." Signalerna ni ger barnen i denna debatten är att det är okej för tjejer att vara offer för sexuellt ofredande samt att ni skrattar bort det hela med det gamla, förlegade uttrycket "boys will be boys.."

Artikeln tar också upp er wall of fame jämte denna bild, jag syftar på väggen "Skolans kändaste målning". Jag blev minst sagt förbannad då jag såg exemplet av internet-kommentarerna som klistrats upp på väggen: "Hur kan man på allvar bli kränkt av det här? Hur är det psykiskt möjligt? Har folk verkligen så få riktiga problem i sin vardag?" Att sätta upp ett sådant citat på en vägg för allmän beskådan på en skola där en tjej varit modig och sagt ifrån är som att spotta henne i ansiktet inför alla.
Ni kan gömma er bakom fina ord som "elevdemokrati", men detta är diskriminering och mobbning. Skäms!


Hälsningar

Kanja Eliasson
Varberg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!