"Jag är inte rasist, men.."

En bild som sprids på Fejjan nu.. och fan vad trött jag blir.. kan inte folk tänka längre än näsan räcker?? Slutet är rätt bra också.. för tydligen tycker alla så, men 99% vågar inte dela bilden. Fuck that - jag håller inte med ju!!
Detta är ju jävligt komplicerat, och jag skulle verkligen inte påstå att jag är någon expert på.. vilket ämne detta nu skulle falla under.. svenskt bistånd kanske??
Men låt mej förklara på lekmannasätt hur jag ser på det hela:

Som vi håller på att utnyttja jorden nu kommer inte kommande generationer kunna bo här. Hållbar utveckling kommer aldrig uppnås så länge ekonomisk tillväxt är ett mål vi strävar efter. Och för att nå en hållbar utveckling måste vi satsa på u-länderna - där vi lägger den mesta av vår produktion vad gäller i princip vilken produkt som helst.
Sedan kan vi ju inte komma ifrån hur jävla bra vi är på att utnyttja u-länderna heller.. som att lägga tillverkning av t.ex. mediciner i länder där produktionen är billig och sedan sälja tillbaka dem för hutlösa priser - trots att ländernas resurser är knappa.
Och att vi i Sverige t.ex. klarar de minskade utsläppen av växthusgaser som vi ska klara enl Kyotoprotokollet så bra att vi ligger under gränsen - men sedan säljer vi överskottsandelarna till andra länder som inte har förmåga att klara dessa målen. (Ironiskt nog länder som förmodligen vi har förlagt vår produktion i..) Varför skulle vi inte hjälpa dem efter bästa förmåga så de också håller sej inom gränserna och jorden "räddas"??

Tycker även det är intressant att man alltid pekar på att vi hjälper andra länder istället för vårt eget folk, när jag tror det finns andra ställen att plocka pengar från - som när centern drev igenom att ge ett ansenligt bidrag till Facebook för att starta upp ett datacenter i Luleå - Facebook som jag personligen tror är en fluga, något som kommer försvinna inom några år. Är det så livsviktigt att vi behöver det??

Givetvis ska vi ha det bra, men det känns rätt själviskt att förneka andra hjälp till att också få det bra - då det skulle gynna alla parter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!