Life as we knew it

I torsdags-fredags läste jag Life as we knew it av Susan Beth Pfeffer. Ja, det gick snabbt att läsa ut den (kanske för att det var en ungdomsbok).

Det var en slump att jag trillade över denna boken. Efter att jag läste ut Hunger Games-triologin kände jag ju mej rätt tom. Jag ville inte att böckerna skulle sluta!!
Så jag googlade runt lite och kikade på vad folk rekommenderade folk som gillade Hunger Games.. Förutom Battle Royale (jag har sett filmen, men inte läst boken än) så hittade jag en diskussion om Life as we knew it-serien på ett forum.

Life as we knew it är första delen i triologin. Den är skriven som en dagbok av huvudkaraktären Miranda. Hon går i high-school och har ett helt vanligt ungdomsliv. Söker kärleken, problem med kompisar, hennes pappa väntar barn med sin yngre nya fru, hon kommer inte helt överens med sin mamma som hon bor med tillsammans med sina bröder osv.
Men sedan slår en meteorit i månen och slår bort en stor bit från den - och månen flyttas mycket närmare jorden. Detta får förödande konsekvenser - tsunamis anfaller kusterna, stora askmoln från vulkanutbrott blockerar solen och jordbävningar inträffar. Miranda och hennes mamma och båda bröder väljer att stanna i sitt hem och bunkrar upp med mat, ved, vatten och mediciner - men att överleva är ändå en stor kamp.

Jag får inte Hunger Games-vibbar av denna bok (kanske mer Walking Dead-vibbar minus zombies). Men den är helt okej - och jag kommer definitivt att fortsätta läsa serien såsmåningom.
Det enda jag har att anmärka på är väl meningsuppbyggnaden. Jag vet inte om det är med mening (eftersom det är en dabok skriven av en ung person), men den är inte alltid helt hundra. Ibland fick jag läsa en mening flera gånger för att förstå den. Lite frustrerande.
Men annars var det en bra bok =)

Kommentarer
Postat av: Melanie
2013-05-21 @ 18:11:57 URL: http://www.iheartfantasy.blogg.se

Tycker denna verkar jättebra =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!