Fifty Shades of Grey

Nu har jag också läst boken som jag sett överallt, men inte uppmärksammat förrän Sandra tipsade mej om den.
Jag tyckte faktiskt att boken var bra, men jag har rätt många invändningar också.
Då jag läste boken drog jag många liknelser till Disneys Skönheten och Odjuret.. Fifty Shades of Grey är i princip vuxenversionen^^
Ana, en ung, nyfiken, försiktig och ibland modig tjej möter Christian, farlig, mystisk man med mörkt förflutet. Han vill inte berätta för mycket om sej själv och vill hålla henne fången och plåga henne - samtidigt som han tycker mycket om henne. Han är kluven.
Hon har inte vett att sticka och accepterar hans sadistiska sidor och ifrågasätter inte direkt. Hon är besatt av honom.
Jag blir riktigt irriterad på Anas oförmåga att säga "Nej", men om hon hade gjort det hade det väl inte varit någon jättebra story..
Jag ville få mer info om Christian i första boken.. varför han har sina mörka sidor?? Jag tyckte författaren inte släppte nog med ledtrådar om honom - vilket gör att jag faktiskt inte fattar varför Ana stannar så länge.
Jag tycker det blev på tok för mycket sex i boken och för lite prat. För det pratades väldigt lite. När det inte var sex var det oftast scener som att flyga i Christians helikopter, få dyrbara presenter, bli uppflyttad till förstaklass osv.. och mycket av detta var bara för mycket. Sliskigt, puttinuttigt och too-good-to-be-true.. vid dessa avsnitten ville jag bara spy.
 
Feministen i mej säger bestämt nej till denna bok. Den är oacceptabel.
Den delen av mej som tycker om lättlästa chick lits och såpor i stil med Sunset Beach tycker den är bra. Dock tycker den sidan av mej bättre om chick lits av författare som Marian Keyes och Jane Green. Deras huvudpersoner får ju faktiskt mycket makt och plats i deras böcker.
Boken känns ofta lite naiv och den lyfter aldrig riktigt, men trots det har jag stora förhoppningar på att karaktärer och handling mognar i uppföljarna. So I keep on reading..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!