Spenatsoppa

Fi fan.. näsan rinner och rösten sviker. Det är inte lätt minsann!!
Men jag har gjort min förkylningssoppa, så snart är jag nog fit for fight igen!!
Förkylningssoppa = Spenatsoppa som serveras med ägghalvor och knäckebröd.. fast nu har vi inga ägg och det känns som att jag bara kan få i mej flytande föda för tillfället.
Kanjas spenatsoppa:
Ingredienser:
400-600 g hackad och fryst spenat
1-2 gula lökar, finhackade
3-6 vitlöksklyftor, pressade (Vitlök är bra när man är sjuk och ingen vill ändå hångla med en när man är förkyld - så ös på!!)
1 L vatten (typisch..)

2 st buljongtärningar
2 msk vetemjöl
2 msk smör
Grädde/mjölk
Kryddor
Citron (pressad)

Börja med att fräsa löken i smöret.
Häll sedan i 9 dl vatten och ner med buljongen. Låt koka tills tärningarna upplösts.
Ner med spenaten och låt tina i den heta buljongen.
Rör ut den sista dl vatten med mjölet och så mycket grädde/mjölk man vill ha.
Häll ner mjölröran i soppan.
Smaka av med kryddor och pressad citron.
Låt stå på spisen tills du tycker den kan vara klar.
 
Krya på dej!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!