En bok om beroende..

Jag älskar att läsa biografier - helst självbiografier.
Efter att Amy Winehouse dog kom ett gäng böcker om henne, men jag blev inte sugen på att läsa någon av dem.. det kändes som att författarna bara ville pumpa pengar ur historien innan den svalnade.
Sen såg jag att Mitch Winehouse, Amys far, skrivit en bok om henne och donerade alla pengar som han tjänade för boken till välgörenhet för unga med beroende, bostadslösa m.fl.. 
När jag såg denna bok tänkte jag att denna är väl så nära en självbiografi man kan komma i detta fall??
Jag såg fram emot att läsa om Amy Winehouse - personen, uppväxten och till viss del hennes problem med drog- och alkoholberoende. Men jag ville få dendär riktiga personen - inte medias framställning av henne.
 
Boken börjar rätt kort och koncist om Amys uppväxt, hur hon slog igenom, hur hon började med droger - och sedan tar den nästan upp hennes liv dag för dag - ända tills hon dör. Mitch Winehouse har bland annat tagit hjälp av sin egen dagbok när han skrev denna boken, men det kändes nästan som att läsa dagboken själv. Jag överdriver inte när jag påstår att två tredjedelar (om inte tre fjärdedelar) av boken är skriven på dethär sättet.. den dagen drogade hon - inte den dagen.. den dagen drack hon.. nästa dag drack hon med.. där blev hon inlagd på sjukhus. Och dessa dagarna är beskrivna in i minsta detalj. Ibland blir det lite tråkigt och det känns som att Mitch Winehouse bara maler på och det händer inget nytt.
Som biografi skulle jag därför inte rekommendera denna bok. Det känns mer som att boken handlar om drogerna och alkoholen än om Amy.. fast det är klart - de säger ju att de är beroende som kan ta över ens liv..
Men jag kan säga att boken gav en bra inblick i Winehouses olika beroende - och beroende över huvud taget. Skulle man jämföra med Russell Brands "My Booky Wook" där han själv berättar om sitt beroende går han inte in lika detaljerat på hur svårt det faktiskt är att bli av med.
 
Men jag ska inte hacka för mycket på denna bok. Den var läsvärd - jag tyckte den var intressant. Men jag blev lite missnöjd på att jag inte fick bitarna av den Amy jag ville läsa om. Vem hon egentligen var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!