Enkel vacker öm

Jag kommer ihåg när jag kom i kontakt med Monica Zetterlund första gången.. det var en tjej på Småstjärnorna som uppträdde med "Sakta vi gå genom stan". Jag var åtta år och föll direkt.
Mamma och pappa gav mej sedan en skiva med Zetterlund som spelades flitigt. Jag har fortfarande kvar den.

Något år efter, i omklädningsrummet efter gympan, skröt en av mina klasskompisar om hur hon och hennes mamma skulle till Stockholm och se Spice Girls. Jag kontrade stolt med: "Jag, mamma och pappa ska se Monica Zetterlund i Växjö!!" Omklädningsrummet blev helt tyst.. det var väl ingen annan i min ålder häromkring som visste vem det var??
Men det var alldeles sant, mamma och pappa köpte biljetter till Zetterlund för att vi skulle åka. Jag minns inte jättemycket från spelningen.. det var mycket prat - hon blev delvis intervjuad, Monica satt ner hela tiden, hon hade en röd klänning och såg rätt sliten ut.. hon var ju lite äldre än hon såg ut på skivan jag hade.
Jag kommer bara ihåg en av låtarna hon sjöng denna kväll. Ellen. Raden "Ellen kokar kaffe" satt sej i mitt huvud och det var först för något år sedan jag insåg vilken låt jag hört.

Enkel vacker öm fick jag tag på på bokrean i år. Jag ångrar inte att jag köpte den. Det var en riktigt bra biografi.
Bitvis var den lite tung att läsa med väldigt mycket detaljer (namn, platser m.m.), men det är också det enda negativa.
Bilden som ges av Monica är inte förskönad - men den känns ärlig. Jag tror hon själv varit nöjd också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!