Godnatt

Bim drog precis hem. Var en riktigt trevlig kväll - och Bim blev alldeles förtjust i Suzi som var väldigt gosig mot småtimmarna.
Nu har Suzi hursom gjort sej hemma här i Mjäryd - det märks eftersom hon galopperar genom huset och är allmänt galen.. men bra det - så jag slipper en massa bus när jag ska sova. ;)
Jag kollar lite på Never Mind the Buzzcocks innan jag går och nanar.

Och till Linda, som undrade om hur man skulle komma i kontakt med Djurbiten.com..
Vi fick våra varor häromdagen - men det var mer än en månad för sent. Och eftersom Djurbiten.com är svåra att kontakta verkar de inte särskilt seriösa.
Vi mailade bara och tänkte ringa om de inte svarade - men så hann vi få paketet innan. (De har fortfarande inte svarat på mailet dock).

Jag vet faktiskt inte hur du ska komma i kontakt med dem om de varken svarar på mail eller via telefon.


Vet inte vad det handlar om, men jag pluggar företagsekonomi nu och har lite koll på vad som gäller mellan konsument och företag:

Om du vill avbeställa dina varor kan du göra det innan varorna skickats/levererats till dej. Dvs eftersom du beställde för en vecka sedan och deras handläggningstid för beställningarna är (enligt dem) max 10 dagar och om du inte fått mail om att varorna skickats ska du kunna avbeställa - till exempel via mail.
Har varorna skickats är jag rätt säker på att du fortfarande kan avbeställa, men är inte hundra eftersom det inte är de själva (utan Schenker) som står för leveransen - och därför upphör eventuellt deras ansvar då de skickar paketet.
Har du fått mail om att varorna skickats kan du få stå för fraktkostnader - men du har 14 dagars ångerrätt och kan skicka tillbaka varorna och få tillbaka kostnader för dem.
(Min inriktning på studierna är mer företag till företag istället för företag till kund, därför jag inte är helt uppdaterad på lagarna, köplagen gäller för företag till företag och konsumentköplagen från företag till kund..)

Skulle du få problem med butiken sedan så kan du kontakta konsumentverket. Det finns i alla fall någon i kommunen som jobbar med konsumenträtt och kan hjälpa till (de hanterar främst ärenden för minst 500 kr har jag fått veta - men de gör undantag).


Hoppas någon av infon var till hjälp i alla fall.. som sagt - vet inte hur du kan kontakta dem, men jag har lite koll på konsumentköplagen i alla fall..

Det är i sådanahär situationer man är glad att man har en blogg - man når ut till folk och kan dela med sej av både bra och dåliga erfarenheter och försöka hjälpa andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!