Hjälp!!

Okej - ett mindre roligt inlägg, men jag behöver hjälp:
Jag var på apoteket idag och köpte avmaskningsmedel till Suzi.
På nätet står det att man inte ska avmaska en massa i onödan och bara vid stark misstanke - samtidigt som det står att innekatter ska avmaskas en gång per år..
Hursom är jag rätt säker på att hon har mask, ty när jag rensade kattlådan igår var där något som definitivt inte borde vara där och efter att ha googlat (ja, vad fan ska man göra när man inte vet) och sett ett par mindre mysiga bilder på spolmask är jag inte bara mer säker utan också äcklad och nojjig.
Så idag gick jag raka vägen till apoteket och köpte avmaskningsmedel i flytande form som vi ska ge henne i tre dagar..
Frågan är - hur farao får man i henne det??

Vi försökte ge henne det direkt från "sprutan" - men hon vägrade öppna munnen.. och så äter hon torrfoder - så det är inte världens lättaste att blanda i det i maten (vi har försökt)..
Imorgon får vi försökta linda in henne i en filt eller något (varför tänkte vi inte på det??) - men problemet kvarstår att hon inte öppnar käften..
Tips mottages tacksamt.

Kommentarer
Postat av: sus
2011-02-09 @ 19:26:35

Som van kattmamma med rutin att avmaska var 4:e månad ungefär (Asterix äter ju allt utomhus...) En av er får hålla ett ordentligt tag så hon inte kan smita om kropp o huvud, den andra får helt enkelt bända upp munnen o spruta in medicinen. Håll därefter ihop munnen o stryk med ordentliga tag längs med halsen så hon sväljer det hela. Uppmuntra henne under tiden med lugnande ord o ge något gott eftersom belöning! Kattmynta älskar de flesta kissar. (finns som kattgodis i mjölkpastiller)



Man kan oxå stryka ut medicinen på pälsen tex på frambenen, katter vill ju hålla sig rena o slickar då pälsen ren. Kanske 1:a hands metoden trots allt!



Kram från moster sus o Lycka till!

Postat av: Caroline Westman
2011-02-10 @ 08:20:18 URL: http://carolinewestman.se

Jag har också gavit mina katter avmaskning, och även på våra kattungar vi hade innan.. Det är bara att hålla i henne och öppna hennes mun försiktigt så spruta in det snabbt och stäng munnen på henne och vänta tills hon har svalt det.. Visst det är ju inte så kul för varken katten eller dig, det är ju inte kul att bli tvångsprutad i munnen, sen så känner man sig så taskig mot katten när man gör det... Men man gör ju det för deras bästa.

Postat av: Johanna
2011-02-10 @ 11:36:00 URL: http://clapyourhands.blogg.se/

Ni får öppna munnen åt henne. Lite knäppt att ni fick det i flytande form... lättast med tablett ju som man bara kan linda in i leverpastej eller dylikt.

Postat av: Parro
2011-02-10 @ 23:29:28

Vad jag vet så ska väl dom som säljer katten till en avmaska innan man köper den..de gör man i alla fall på hund men de kanske är annorlunda :P

Men det skadar nog inte att göra det..

På våra katter så la vi det i något gott..typ en köttbulle eller något annat dom tycker om men det var någon typ av pasta och tabletter..men ni får annars hjälpas åt, en får försöka öppna munnen och den andra får trycka in det i munnen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!