Hjälp!! (igen..)

Ännu ett kattproblem/fråga om katt.. jag fick så många bra tips förra gången jag hade lite problem och vände mej till er som läser.. denna gång är det inte så vanligt som avmaskning dock, utan navelbråck:

Linus upptäckte en liten bula på Suzis mage för en-en och en halv vecka sedan - men sedan hittade vi inte den igen.
Några dagar senare kände jag den, men den var fortfarande svår att hitta igen.
Igårkväll kände både jag och brorsan den - och den syns till och med när hon står upp.

Den sitter rätt långt bak på magen - längsmed mittlinjen. Den är mjuk, ca två cm i diameter (och kanske en halv cm hög) och hon har inte ont av den.

Jag googlade runt som en galning igårkväll och frågorna blev bara fler.. tumör tror jag inte - den hade väl inte växt så snabbt?
Varbölder är vanligast på utekatter - och Suzi är ju inne helatiden och dessutom ensam. Hade hon busat med en annan katt innan vi fick henne så det blivit ett sår hade vi nog upptäckt det långt tidigare.
Därför är jag lite inne och snurrar på navelbråck - eftersom det sitter där naveln bör sitta (jag är dock inte en expert på katternas anatomi, men navlar brukar väl inte precis sitta vartsomhelst).

En veterinär har svarat på en fråga om navelbråck hos katt:
"Det kan vara ett äkta bråck med tarm i bråckpåsen. Om man
känner en öppen bråckport med fingertoppen , så är det ett äkta bråck,
som kanske behöver opereras för att en tarmslynga inte skall bliva
inklämd.
Men många gånger är det fråga om ett litet bråck med framfall av en
liten del av ”nätet”, ett fettrikt nät, som täcker undersidan av
tarmarna . Den lilla utbuktningen vid naveln känns då som en liten mjuk
kudde och man känner ingen s.k. bråckport med fingertoppen. Då behövs
ingen operation.
"

Jag känner ingen "öppen bråckport" - jag vet knappt vad det är.. jag tror dock det är det andra alternativet - som en liten mjuk kudde utan bråckport (jag känner ju bara en bula)..

Det jag vill fråga er är:
Har ni erfarenhet av detta??
Bör jag bli väldigt orolig och rusa till veterinären?? Eller kan jag vänta tills vi träffar veterinären då vi ska kastrera henne (hon är tillräckligt gammal om någon vecka och vi planerar att göra det så fort som vi kan därefter)??


Det är inte lätt att vara nybliven och ovan kattägare när man är hypokondriker och "mammig".
Men nog har Suzi det bra hos oss alltid. Hon kunde nog inte hitta några som älskade henne mer<3

Kommentarer
Postat av: Parro
2011-02-23 @ 20:28:00

Tack så tusan för inbjudan! :D Men tyvärr så ses vi nog nere på r1 istället sen :) Vi ska sitta hemma och äta och glo på melodifestivalen så länge :P Men vilka grupper blir det eller det har ni kanske inte bestämt ännu? :)



Oj..jag har ju haft många katter så jag borde kanske veta? :S men mina katter har aldrig haft de problemet..annars, ring till vet och bara snacka med dom..är det allvarligt så får ni ju åka in annars så får du nog svar på dina frågor i telefonen :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!