Beautiful Blogger Award


Jag fick en Beautiful Blogger Award från Moa (kolla in hennes blogg vettja!!).

Kopiera in bilden och länka till den du fått den av.
Skriv 7 intressanta saker om dig själv 
Ge Awarden till 7 andra bloggar.

Fun facts about Kanja:

1.
Mitt namn, Kanja, betyder "lotusblomma". Long story, men eftersom jag inte har mycket annat för mej kan jag lika gärna berätta den: När mina föräldrar väntade mej skulle jag heta "Jack". Dock föddes jag som flicka, och efter några dagar då mamma och pappa funderat och smått kallat mej "Carolina" blev det en "Emelie". Det var mitt namn mina första arton år.
När jag var tolv fick vi en lärare i skolan som var väldigt religiös och fick oss att sjunga psalmer varje morgon. Ugh. För en väldigt övertygad ateist som jag var det inte det idealiska sättet att starta ens morgon på. Pappa föreslog att jag skulle säga att jag är buddhist - för att slippa. För att verka övertygande slukade jag allt som kom i min väg om buddhismen.
Mamma lånade mej en Amelia-tidning med en artikel om en buddhistnunna som bytt namn - just till "Kanja". Och det namnet kom jag ihåg genom åren. Vid femton års ålder beslutade jag mej för att byta namn - men mina föräldrar, som trots allt gett mej namnet "Emelie" för de tyckte det var fint, ville inte skriva på pappren till Skatteverket. Jag fick vänta.
Och samma dag som jag fyllde arton skickade jag in papprena - och samma dag gick det igenom. Så nu har jag hetat Kanja i lite över fyra år.
(Efter namnbytet följde många roliga insidenter, som att komma in på lärarrummet på gymnasiet och säga: "Ehumm.. jag har bytt namn.. ni kanske behöver veta det??")

2. I framtiden hoppas jag kunna öppna min egen rockbar (därför jag pluggar företagsekonomi nu). Det slog mej bara en dag - efter att ha stått hur länge som helst och inte haft en jäkla aning om vad jag skulle göra med mitt liv. Det var på coachingen på förra skolan. Vår lärare pratade om målsättningar, delmål, motivation och fokus. Och där satt jag och kände mej misslyckad. Vad fan var jag på väg egentligen?? De senaste åren har det bara känts som att jag har velat hit och dit. Men så kom jag på det. Mitt mål var att bli klar med gymnasiekompetensen (check) för att få jobb (njaa.. det gick ju inte lika bra) så jag kunde flytta ihop med Linus (check; distansförhållanden funkar inte riktigt för mej..). Men sen då?? På lektionerna pratade vi om att följa sina drömmar också. Och hur man kan hålla fokus på drömmen. Vad var min dröm?? Jo - rockbar.

Den dagen gick jag hem och funderade ut delmål för att nå dit. Och nu håller jag då på med första delen.

 

3. Jag är en samlare. Jag samlar på allt möjligt, även om jag bara säger att jag samlar på mina teddybjörnar^^

Jag har hur mycket filmer som helst (massor av gamla svartvita sådana - eftersom jag har en förkärlek för dessa). Jag har sjukt mycket böcker - om allt möjligt.. jag tycker om idén att när ett samtalsämne kommer upp kan jag svischa förbi galant och dra ut en bok om ämnet. (Konstigt nog händer faktiskt dethär rätt ofta!!)

Dessutom sparar jag på "fina" saker. Allt jag tycker är fint ska vara framme.. och allt jag tycker är fint vill jag ha. Min önskelista till jul brukar bestå av två ord: "Något fint" (även detta år; med undantag för önskelistan till Linus. Jag vill ha en Diesel-parfym, en bukowskinalle eller en Rocky Horror Picture Show-tavla i 3D).

Både jag och Linus tog med en massa dricksglas i boet. Men eftersom jag (och han också) är samlare har vi inte förmågan att ge bort dem (svisch - nu åker jag galant förbi bokhyllan och drar fram "Rensa i Röran med Feng Shui"). Nåja, än så länge ser inte lägenheten ut som en loppmarknad. När den gör det får jag nog.

 

4. Min favorithögtid är julen och jag blir mäkta irriterad om den inte är som jag vill ha den. Juldiktatorn kallar de mej.

Vår jul är dock lite annorlunda. Låt mej berätta:

I slutet av november börjar det med JULCHOCKEN. Årlig tradition där vi ska bli chockade av julen som närmar sej. Vi kollar på julfilm, lyssnar på julmusik, äter pepparkakor och dricker glögg och julmust.

Dagen innan jul klär vi granen (pyntat har vi gjort innan). Pappa och Dan försöker sätta trummor och trumpeter i granen men ICKE!! Nej, det är JAG som klär granen. Jag tar bort kulor jag inte tycker passar och möjligen ger jag de andra i familjen pynt som de får sätta upp.

Julkrubban inreder jag och brorsan varje år med STAR WARS-gubbar. Yoda brukar vara Jesusbarnet.

Kvällen innan julafton ställer jag och brorsan fortfarande ut gröt till tomten. Fan ta föräldrarna om den är kvar morgonen efter!!

På julaftons morgon stiger vi upp och har julfrukost. De andra äter fisk till frukost. Jag äter inte frukost.

Julafton firas hos någon släkting där vi bojkottar Kalle Anka. Ibland slår vi på Karl Bertil Jonsson, men inte ofta längre.

Varje år har vi ö-råd om vem som ska vara tomte. Ingen vill ta på sej en så betungande uppgift så vi får rösta ut någon - Robinson-style. Vi brukar rita små hjärtan på våra röster för att visa att vi tycker om den vi röstat på ändå.

 

5. Jag har fortfarande inte sagt rakt ut till mina föräldrar att jag röker. De vet om det, och jag tror vi snackat om det någon gång när jag var bängfull - men jag har fortfarande inte sagt det i "normalt" tillstånd. Men klart de vet om det.

 

6. Min idol är farfar. Får jag en son ska han heta "Heimer" efter farfar.

Farfar är knepig. Han verkar sur och butter (vilket han kan vara rätt ofta med) - men han har den bästa humorn. Han säger inte mycket, men när han säger något är det skitkul.

Det är svårt att veta vad farfar tycker och känner med. Hela min uppväxt hade jag inte direkt känt någon connection med farfar - förrän en dag då han ringde mej (han ringer aldrig någon) och sa att jag MÅSTE komma ner till honom och farmor på direkten!!

Jag trodde det hänt något som de behövde hjälp med (eftersom jag var där rätt ofta då och hjälpte farmor med städningen). Men när jag kom ner till deras hus hade farfar satt två stolar mitt på vardarsrumsgolvet och satt upp ett lakan på en av väggarna. På stolarna skulle jag och farmor sitta.

När vi satt oss körde han igång sin gamla projektor. Det visade sej att han dokumenterat mina första år med hur många bilder som helst!! Han hade bilder på mej när jag lärde mej att gå och allt!!

Då förstod jag att farfar faktiskt tyckte om mej. Och att han var stolt över mej.

Men det är lite svårt att förklara varför farfar är min idol. Han har bara en så skön stil. Tar allt med en klackspark, tar det lugnt, är lite butter - men sjukt rolig ändå.

 

7. Jag är väldigt dålig på att höra av mej. Jag hör nästan aldrig av mej till gamla vänner.

Jag säger helatiden att jag ska skärpa mej - men jag gör så sällan det. Dåligt av mej, jag vet.

När det väl händer att jag hör av mej och träffar någon gammal vän så kan man räkna med att jag levererar dock!! Jag tror, allvarligt talat, att jag är den bästa "gamla vännen"/"bekanta" man kan ha. För när jag åker iväg för att träffa någon som jag inte träffat på ett bra tag fylls jag av så mycket glädje och spänning att jag bara sprudlar när jag väl är framme. Och då är jag jättetrevlig och skitrolig under hela vistelsen. När jag kommer "hem" igen är jag bara en blek version av den Kanja jag kan vara. Tyvärr.

 

Dessa sju ger jag en award (och rekommenderar alla att besöka deras bloggar):
1. Anna (kolla in hennes smycken med!!)
2. Eleonora (klasskompis från Löfta)
3. Pekka (klasskompis från Löfta)
4. Anki (Occasional partner in crime)
5. Johanna (Occasional partner in crime)
6. Caruline (som har fullt upp med bröllopsplanering, men förhoppningsvis får fart på bloggandet snart igen)
7. Pao (You know who you are)

Kommentarer
Postat av: Johanna
2010-11-17 @ 18:34:21 URL: http://clapyourhands.blogg.se/

Thanks! :)

Postat av: Anna
2010-12-05 @ 23:49:06 URL: http://annasakkinen.blogg.se/

såg inte detta förrens nu! tack!!! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!