Dag 15 - Mina drömmar

Jag hoppar medvetet över dag 14, för folk är nog inte så intresserade av att jag har fyllebyxor, linne och Sweden Rock-tröja samt knallrosa strumpor på mej idag..

Största delen av mitt liv har jag bara lunkat runt och velat med vad jag vill jobba med i framtiden.. vad jag vill bli.. När jag var liten ville jag, skrattretande nog med tanke på hur allt är nu, bli präst. Jag var väldigt troende på ett väldigt naivt sett. Men när man är liten tror väl de flesta på Gud?? Eller har jag fel??
När jag blev lite äldre ville jag bli bondmora XD Fast det ville jag nog bara för min barndomskärlek ville ha bondgård.
Ett tag ville jag bli personlig assistent - vilket jag fortfarande till viss del skulle vilja bli. Det är lite både och faktiskt.. jag tror att jag skulle vara bra på det. Men jag vet inte hur jag skulle trivas med det. För det första så ska brukaren trivas med mej - eftersom jag ska vara en del av dennes liv. För det andra ska jag trivas med brukaren - för annars tror jag att jag skulle vara mindre bra på mitt jobb.. inte att jag skulle försumma den jag jobbade med. Inte alls. Men, och det är nu vi kommer in på den tredje och sista punkten, om jag skulle jobba som personlig assistent skulle jag inte vilja ses som en som får betalt för att hjälpa en annan människa. Nej, jag vill att båda ska få ut något av relationen och att det mer ska vara en sorts vänskap även om jag jobbar.
Ni förstår att det är knepigt?? Jag kan förklara i all evighet med olika exempel på hur jag menar, men jag tror faktiskt att ni förstår.. och eftersom att detta inte är min högsta dröm tjänar det inget till att spinna vidare på det.

Min nuvarande dröm är att öppna en rockbar i framtiden. Därför pluggar jag företagsekonomi nu - det är mitt första delmål på vägen. Och min bar kommer inte slå upp dörrarna detta årtionde, men någon gång hoppas jag!!

Såklart var jobbet det första jag tänkte på med denna rubriken. Alla tänker väl på vilken framtida sysselsättning man ska ha när man tänker på ens "drömmar"?? Karriär.
Grejen är att jag inte vill göra någon storslagen karriär. Jag vill öppna en härlig rockbar för att det finns för få!! Och på bra många ställen där förutsättningarna för det finns finns ändå ingen rockbar.. någon måste ju se behovet och genomföra det.
Jag vill tjäna pengar så jag klarar mej, men det jag vill mest är bara att skapa ett ställe dit alla är välkomna och trivs - och där jag trivs!! Mitt drömställe!!

Utanför arbetslivet då?? Jag vill ha en familj. Två barn i alla fall.. hus.. hund.. Ett Svenssonliv skulle många säga.. Njae.. alla är ju egentligen olika - trots att man kanske inte ser det. Jag tror inte på Svenssonlivet. Jag tror på familjelivet. Och hur familjer är är helt olika.
Jag vet inte hur det ska funka att vara egenföretagare och samtidigt vilja ha småbarn.. det är ju ett jäkla jobb både med barn och företag. Men på något vis kommer det att fungera.

När jag blir äldre och ungarna är vuxna vill jag resa runt och se saker. Chilla. Ta vara på den tid jag har kvar och verkligen ta hand om mej själv. När man är gammal ska man väl verkligen göra det??
Min mormor njuter av livet nu på ett sätt som jag aldrig sett henne göra innan. Hon har verkligen roligt nu när hon är "gammal" (hon är väl 75 och väldigt pigg). Så vill jag också ha det.

Och även om ingen av mina drömmar skulle slå in, så hoppas jag i alla fall att min högsta dröm slår in (den jag kämpar för varje dag): Jag vill ha det bra och vara lycklig.

Man är sin egen lyckas smed, skulle vissa säga. Jag håller med, men citerar istället ur favoritboken:
"I am no bird; and no net ensnares me; I am a free human being with an independent will." (Charlotte Brontë, Jane Eyre)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!