Idag har jag lärt mej mycket om min lärare..

Jag upphör aldrig att förvånas över min lärare - hon som fått smeknamnet "draken" här på bloggen..

Idag på profilen då vi hade ovan nämnda lärare satt vi och jobbade i godan ro.. så ser vi en bil med Sisters Point-loggan köra in till skolan. Ut kliver en dam och (vad vi förmodade var) hennes son - som var en två meter lång svartrockare i läderrock, kängor och säkert 60 cm långt, rakt, svart hår. Vi sa något skämtsamt om att "sådana kläder säljer de inte så Sisters Point" och Vicky tyckte det varit på tok för länge sedan man såg en svartrockare häromkring.
Draken försvann ut från klassrummet någonstans här i historien..
     Några minuter senare skulle jag ut och hämta vatten - då jag ser denhär killen sitta i korridoren. När jag kommer in i klassrummet igen utropar jag: "Oh my God!! Han har sådanahär linser jag ville ha ett tag för flera år sedan!!" (Vit med pytteliten svart pupill.. sedan hade han någon röd lins på andra ögat..) Carl-Johan hade också lagt märke till dethär - och detta resulterade i prat om glasögon och linser..
     Plötsligt öppnas klassrumsdörren då draken tittar in med svartrockaren och damen som kommit med honom - och draken förklarar att klassrummet vi sitter i är allmäns klassrum. Killen log in och nickade lite och jag kom att tänka på min gamla rumskamrat Sammi som var så himla go - så jag föll direkt och tyckte genast om denna människa som jag aldrig ens pratat med.
Han försvann lika snabbt och jag, Vicky och Carl-Johan sa att vi hoppades han började på skolan nästa år - för det fanns på tok för lite alternativa stilar representerade på skolan!! Vi snackade också om hur bra det är med folkhögskolor - att udda folk samlas och oftast är det de som är "ovanliga" som är vanliga där. Det är de som blir utsatta för fördomar som själva inte är fördomsfulla och därför kan umgås med folk med andra stilar och se människan bakom istället för bara utsidan.
Just då kommer draken in igen och börjar gorma åt Carl-Johan att han inte får dricka kaffe på lektionen och då han stuckit ut för att slänga kaffet skriker hon (märk väl: SKRIKER): "ALLTSÅ OM HAN KOMMER IN MED DOM LINSERNA PÅ MINA LEKTIONER SÄGER JAG BARA "UT"!! HAN KOMMER INTE IN MED DOM HÄR!!"
Då sa jag: "Men så kan du ju inte göra. Det är ju hans stil."
Hon svarade: "Jag vill inte att han har de linserna på mina lektioner."
"Fast det finns ju folk som har färgade linser nuförtiden. Jag använder ju linser - tänk om jag kommit med gröna ögon en dag istället till exempel??" Sa jag.
"JAG VILL FÅ ÖGONKONTAKT MED HONOM OCH DÅ FÅR HAN INTE HA DE LINSERNA!! DET SER JU INTE NATURLIGT UT!!" gormade hon..

.. och rätta mej om jag har fel - men det är väl en sådan sak man vänjer sej vid?? Till slut ser man inte sådant längre..

Så idag har jag lärt mej att min lärare har starka fördomar mot folk som "avviker" från det som är "normalt".. samt att hon riktar sin ilska mot fel personer (Carl-Johan med sitt kaffe - jag lovar, hon höll på att krevera!! Och annars har hon inga problem med att vi dricker kaffe på lektionerna..)..
Dessutom födde detta en tanke: Om hon reagerade så starkt på denhär killen, som avfyrade ett sådant charmigt leende in i klassrummet i förmiddags att vi alla därinne genast tyckte om honom och bara accepterade de där linserna, så kanske det inte är så konstigt att hon hyser någon mildare form av agg gentemot mej som också "avviker" lite från det som är "normalt"..

// XO

Kommentarer
Postat av: Johanna
2010-04-29 @ 19:59:11 URL: http://clapyourhands.blogg.se/

Marianne måste vara lite kocko i bollen rent ut sagt. Kan ju hoppas hon bara vaknade på fel sida just den dagen... (Fast.. det gör hon rätt ofta får jag läsa i din blogg :D)

Postat av: anki
2010-05-01 @ 13:07:26 URL: http://egoanki.blogg.se/

såna borde inte jobba som lärare, det är oerhört viktigt att en lärare inte ska döma någon, lärarutbildningen suger jävligt mkt, ingen utbildning om mobbning, psykologi, etik ingenting!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!