Svar på anonym kommentar i text och bilder:

Jag fick en anonym kommentar innan:

Anonym om Have you got the time to find out who I really am??:
hejsanhejsan. hur var det på löftadalens folkhögskola? funderar lite o söka dit. Kram!


.. eftersom jag inte vet vart jag ska svara gör jag det här istället:

Löftadalen var en helt underbar skola när jag gick där!! Det beror klart mycket på hur folket som går där är. När jag gick där fick jag många bra vänner, som jag fortfarande håller kontakten med.
Och personalen är jättetrevlig och kunnig.

Första dagen var lite pirrig. Mamma och pappa körde mej dit och vi blev mötta i dörren av Magnus, internatföreståndaren. Jag tog i hand och sa: "Hej, Kanja". Och han kontrade med: "Ja, Eliasson, ja!!".
Han visade mej bort till mitt rum på Kobbarna (som inte finns mer nu). Vi lastade in mina saker och sedan sa jag hejdå till mor och far.
Sedan kom min första huskamrat, Cecilia från Umeå och hälsade. Vid 12 gick vi och åt. Jag och Cecilia satt ihop och så kom Sammi dit, som sedan skulle komma att ta över Cecilias rum jämte mitt.
Vid ett var det samling för hela skolan och vi fick träffa våra klasser. Efteråt blev det rundvisning på skolan.


Min klass..

Ett, enligt mej, väldigt bra tips är att se till att komma in i gemenskapen tidigt. Att bjuda lite på sej!! Jag är väldigt blyg av mej vanligtvis. Men när någon frågade mej om jag ville hänga med till Svanen (den lilla puben i byn) var jag inte sen att tacka ja!!
Jag förespråkar inte alkoholbruk nu - men följa med kan man allt göra!!
Jag tycker om att festa och kände att efter det första Svanen-besöket hamnade jag i precis det sällskap jag ville vara!!


Zabrina & jag på Svanen..

Vi åkte på skolresa rätt snart efter skolstarten. Då tog vi i skapande-klasserna tillfället i akt att gå ut i Kalmar två kvällar i rad - för att umgås och lära känna varandra.


Isabelle och jag på Lilla Puben i Kalmar..

Den första festen skolan anordnade var en maskerad med tema "film". (Vilket de även hade i år har jag hört.)
Jag klädde ut mej till Wednesday Addams, men blev misstagen för Pocahontas hela kvällen.


Emma och jag på maskeraden..

Det är ju inte bara folk som bor på internatet som går på skolan. När min klasskompis Lisa flyttade till ny lägenhet i Göteborg blev hela klassen inbjudna. Det går bra med förbindelser till Göteborg. Bussarna mellan Kungsbacka och Åsa går dock inte hela dygnet - så man får kolla så man hinner med sista bussen säkert om man ska iväg på galej.


David och jag på Kungsbackapendeln..

Det var rätt ofta kompisar till folk på skolan som kom dit och hälsade på. Som en gång - då det kom en hel drös med folk som tog med gratis alkohol till alla!!


Sunna, jag och Marie..

Det var inte ovanligt att folk kom och knackade på bara sådär.. det var både på gott och ont.. mest gott i och för sej!!


Klas och Emma som kom och hälsade på mej efter jullovet..

Vi hade vernissage i Kungsbacka en måndagskväll. Efteråt ville några av oss i klassen svänga några bägare för att fira en fin utställning.. Det var väldigt knepigt att hitta något öppet ställe i Kungsbacka en måndag - men vi hittade Pepes pub till slut!!


På väg hem: Marie, David, Marielle, Andreas, Julia & Lovisa..

Men ibland tröttnade man på att sitta på skolan och ville ut och hitta på något. Jag och David hade snackat om att gå ut i Göteborg för att prova öl och fick både egna vänner från Göteborg och någon från skolan med oss:


Jag och Sophia på Bishop's Arms på Järntorget..

Helgen innan jag slutade på Löfta tyckte jag att det var dags för mina kompisar hemmifrån att komma och hälsa på, då de inte gjort det än!! På fredagen åkte vi in till Göteborg och på lördagen blev det stor fest på skolan!!


Smålänningar..

Avslutningsfesten på skolan, den så kallade Trästocksfestivalen, var riktigt trevlig. Alla elever och all personal var närvarande med öppen scen där alla fick uppträda.


Marie, Sophia och jag på Trästocksfestivalen..

Helgen innan vi slutade var det karaokekväll på Svanen. Många från skolan var där och allas humör var på topp.


Marie, David, Julia & jag sjunger "We are the champions"..

Två dagar innan skolan var slut klädde vi grannar ut oss och terroriserade skolan. Det finns en omtalad film där vi kör runt i Anders lilla bil med luftgevär ut genom fönstret och skriker.. den kommer aldrig hamna på YouTube, Facebook eller liknande.. men den finns i alla fall i min ägo likt några andras.


Sophia, Alejandro, jag, Anders & Marie..

Avslutningsdagen var en sorglig dag. Nu skulle alla splittras och ingen visste riktigt om man skulle ses igen.


Några av grannarna: Sophia, Julia & Anders..

Alla lovade att hålla kontakten med varandra och grät en skvätt. Jag tycker jag är rätt bra på att hålla kontakten trots att jag tyvärr tappat kontakten med några jag gärna fortsatt umgås med.

Julia & Mattias åkte jag och hälsade på i Falkenberg rätt snart efter jag slutat och var där en gång till nu på höstlovet.
Marie har jag fikat/tagit några öl med några gånger då jag varit på väg till Linus och stannat till i Göteborg. David var också med och fikade en gång.
Sedan har man råkat springa på folk man känner från skolan lite här och var (mestadels i Göteborg). Men det är riktigt roligt att man känner folk lite överallt numera!!
Och med Facebook lyckas man hålla kontakten med en hel del!!

Såå.. om du funderar på att söka till Löftadalens folkhögskola rekommenderar jag skolan varmt. Jag rekommenderar det just för känslan av samhörighet - alla är som en enda stor familj.
Det man inte får glömma är att man faktiskt går på en skola och är där för att lära sej (det glömde jag rätt ofta).
Jag hoppas du som skrev hittar tillbaks till min blogg och blir sugen på att söka till Löfta. Såhär var det för mej att gå på skolan.
Jag gick på bildlinjen och utbildningarna är helt olika. Men bildlinjen var helt okej att gå. Det mest värdefulla jag tagit med mej från skolan dock är all vänskap och kärlek.

Kram!!

Kommentarer
Postat av: Emelie
2009-12-17 @ 21:15:10

hihi tack så jättemkt! :D låter ju jättekul, kul o se kort också. Lutar faktiskt åt att jag också iaf söker dit snart. kramkram :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!