Lagerlöf-Elkan??

Ikväll blir det inte alls ljudboks-/radiolyssnande.. ska till Markaryd med Frida och Rebecca..
Håller på att göra mej i ordning nu. Så fort jag är klar ska jag till Frida.

Farfar var här och hälsade på idag. Blev mycket snack om Selma Lagerlöf runt middagsbordet.. Dan håller på att läsa några böcker av henne nu i svenskan och jag lånade ut mina 5 böcker om henne till honom. image78
Dans svenska-lärare hade blivit skitsur på Dan när han svarade på hennes egen fråga om "någon visste något om Lagerlöf". Gissa vad Dan svarade?? "Hon var flata.." Svenskaläraren menade att det absolut inte hörde dit. När Dan berättade här hemma och kom till slutet "..det hör inte hit!!" sa pappa: "Det håller nog inte Sophie Elkan med om.."
Jag hade en psykologi-svenska-historia-lärare som alltid drog upp Lagerlöf och Elkan som ett exempel på hur ordvalen i skrift och tal ändrats genom åren. Förr använde man ofta "Min kära.." och "Min älskade" i brev och tal.. därför har alla, enligt min lärare, misstagit sej om Lagerlöf och Elkans förhållande.
Jag vet inte hur det var och tycker ärligt talat inte det spelar så stor roll heller. I somras när jag besökte Mårbacka sa de ingenting om att de var ett par. Men när jag besökte Carl Larsson-gården - och guiden förklarade att både Elkan och Lagerlöf besökt gården och sovit i gästrummet - titulerades Elkan som "Lagerlöfs älskarinna". But still - give us proof..

Nu ska jag göra mej färdig inför kvällen..

Kommentarer
Postat av: Anki
2008-04-27 @ 12:28:49 URL: http://egoanki.blogg.se

Intressant, jag har inte läst några av hennes böcker dock. Nån bok du kan tipsa? Hm, har ingen heller här som är väldigt bokintresserad tyvärr : l


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!