Kursens första dagar

Sedan i lördags har jag blivit riktigt förkyld. Idag har varit fullt av snor, hosta, trötthet, halsont, huvudvärk och näsblod. Men jag tror det börjar bli bättre nu..

Jag har i alla fall trotsat sjukdom och varit i "skolan" både idag och igår.
Vi är en rätt stor grupp (nästan 30 pers kanske??) och det är väldigt blandade åldrar och kön (vilket jag tycker är super - det blir en helt annan variation i samtalen och "mognare" på något sätt).

Gårdagens första lektion började bra då min bänkgranne vred sej åt mitt håll, räckte ut handen och sa "Hej!! Julia.". Det var en riktig ice-breaker så sedan flöt dagen på bra och vi tjabbade en hel del. Toppen för mej som är så blyg annars. Jag behöver oftast att någon annan tar första kontakten.
Sedan visade det sig att det var rätt många i klassen som var orädda för att prata, så jag har faktiskt lärt mej namnet på några och vet lite om dem. - Redan känns det mycket bättre än förra kursen jag försökte gå.
Igår var det dock bara introduktion där kurserna presenterades och vi fick intervjua och presentera varandra. Linus kom och hämtade mej när dagen var slut och vi skjutsade Julia till busstationen med.
 
Idag var däremot en rätt "trög" dag. Det började med att den ena läraren hade föredrag om de olika yrkesrollerna som kurserna är inriktade mot. Hon läste innantill från ett häfte vi hade i hemläxa till idag. Så det kändes väl rätt onödigt..
Sedan följde en stund då några i klassen frågade om kursen i allmänhet, hur arbetsmarknaden såg ut inom området, hur de tänkt när de la kursen vid just denna tiden osv.. - grejen var att AF hade en information om detta där man kunde ställa sina frågor innan vi började för att se om man verkligen ville gå.. det var ju typ det (dålig info) som gjorde att många på förra kursen (servering) hoppade av. Varför gick inte de på infon om de hade frågor?? Jag kanske irriterar mej på småsaker, men jag vill inte att de ska bli som på förra kursen där alla sitter och klagar och diskuterar utan att komma någonvart. Och har de en massa stora frågor + följdfrågor på det kan de väl fråga dem efter lektionstid och kanske fråga runt bland de andra deltagarna om det sades något om vad det nu kan vara på informationsmötet.
Anyway, på eftermiddagen hade vi grupparbete där vi i princip gick igenom samma som på förmiddagen. Det var väl inte världens roligaste uppgift, men jag och de andra tre på samma rad som jag (gruppen) lämnade nästan helt häftet vi haft med hem och spånade själva istället. Visade sej att vi hade många liknande erfarenheter - men också många olika. Och det blev väl en del rätt intressanta diskussioner och historier.
 
Imorgon är schemat lite mer diffust - vi får inte veta riktigt vad vi ska göra.. förutom att det var någon tävling eller något..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!