Saker att vara lycklig över

Folk klagar för mycket - även jag. Varför är vi aldrig nöjda??
Jag tror vi letar efter lyckan på fel ställen - så som i materiella ting. Tänk tröstshopping - det är ett lysande exempel på kort men icke bestående lycka. (Jag är rätt bra på tröstshopping med..)

Nej, jag tror lyckan finns i sådant vi ofta tar för givet - och om det försvinner gör det oerhört ont, och det kanske är sådant som försätter oss i situationen att vi söker lycka i.. saker^^ Istället för att bygga upp sitt liv igen, vilket är det vi verkligen borde pyssla med då!!

Jag säger dock inte att all materiell lycka är dålig. Jag är jätteglad över mina böcker och min dator och sådant där.. dock går jag inte ut och jagar det nyaste helatiden - jag har ju det jag behöver!! Kolla bara på min mobil - den är tre år gammal och fungerar rätt bra (förutom när jag är i Göteborg, då den mystiskt nog alltid dör!?!?).. jag är rätt glad över mobilen - jag kan hålla kontakten med folk via den och via datorn (och att hålla kontakten med folk är väldigt viktigt för mej efter att jag flyttade).
Ett annat exempel på materiell lycka i liten form: När jag skulle göra kaffe fanns det precis så mycket kaffe kvar i burken att jag kunde göra så mycket kaffe jag brukar. Jag är fortfarande rätt nöjd - för jag dricker kaffet nu.. men när jag ställer ifrån mej koppen då det är slut försvinner lyckan och jag inser att jag måste gå till affären senare. Men för tillfället är jag jättenöjd.. och denna lyckan, även i liten form, tror jag nog är rätt bra. Guldkant på vardagen för mej!!
Och materiella ting är kanske just det - en liten guldkant på vardagen, men inte mycket mer.. och de som jagar efter lyckan behöver först fokusera på hur ens liv ser ut - innan det finns något att sätta guldkant på.. Varför skaffa en ram om man inte har en tavla??

Vad är ni lyckliga över??


Kommentarer
Postat av: Anki
2011-03-30 @ 16:10:26 URL: http://therosehasitsthorn.blogspot.com

mkt vist av dig :) Har tänkt oxå mkt på det. På alla små guldkorn i vardagen. Lycka för mig är att sitta och äta frukost med min pojkvän varje dag, annan lycka för mig är tända ljus och en annan att dofta ur kaffeburken för det luktar så gott :)

Postat av: [lisabjernhagen]
2011-03-30 @ 16:53:21 URL: http://lisabjernhagen.com

sv: åh, sweet! det får jag definitivt göra :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!